توافقنامه ی عملکرد
مديران و کارکنان از ارزيابي بيمناكاند و تلاش ميكنند تا به هر طريق ممكن، از آن دوري جوينــد. كاركنان از اين جهت نگرانند كه حقوق و مزایا، ترفيع و حتي امنيت شغلي آنها در معــرض تهديــد قرار گيرد. از طرفي، مديران به دليل اينكه بايد دربارهی ديگران قضاوت كنند، از ارزيابي، تبعات و حواشیِ آن، اِكــراه دارنــد. يك توافق مطلوب، فشار را از روی هر دو طرف، کاهش میدهد. وقتــي اهداف و خواستههای طرفین کاملا شفاف و روشن شده و بر مبنایِ گفتگو و تفاهم میان مديران و کارکنان، تعيين شوند و وقتي هر دو طرف، براي رسيدن به اهداف با يكديگر همكاري تنگاتنگ داشته باشند، آنگاه تضميني براي تحقق انتظارات و انجام ارزيابيهايِ منصفانه و دقيقتر، ایجاد خواهد شد.
اغلب مديران، كاركنانِ خود را بهصورت ذهنی ارزيابي و آنها را به طبقات مختلفي تقسيم ميكنند. در مقابل، ارزيابيهايِ مستند و دادهمحور، چارچوبي واقعي و قابل دفاع را براي بحث در مورد عملكرد كارکنان فراهم ميآورند. اطلاعاتي كه از اين طريق به دست ميآيند، میتوانند به توسعهی کارکنان و بهبود عملکرد آنها منتهي شوند. برنامهریزی و هدفگذاری اصولی، مبنايي ايجاد ميكند كه كارمند، پيشرفت خود را در انطباق با آن بسنجد و شما را بهعنوان يك مدير بر آن ميدارد تا به افراد خود با ديدي هدفمند بنگريد و برای بهبود آنها، گام بردارید.
شما در این ماژول (جلسه) آموزشی:
- اهمیت و تأثیر بهرهمندی از توافقنامهی عملکرد را درک میکنید.
- دیدگاههای مدیران در خصوص تدوین توافقنامهی عملکرد را مرور میکنید.
- با نکات و اصولِ تدوین توافقنامهی عملکرد و اجزای آن آشنا میشوید.





