توافقنامه ی عملکرد

مديران و کارکنان از ارزيابي بيمناك‌اند و تلاش مي‌كنند تا به هر طريق ممكن، از آن دوري جوينــد. كاركنان از اين جهت نگرانند كه حقوق و مزایا، ترفيع و حتي امنيت شغلي آن­ها در معــرض تهديــد قرار گيرد. از طرفي، مديران به دليل اينكه بايد درباره­ی ديگران قضاوت كنند، از ارزيابي، تبعات و حواشیِ آن، اِكــراه دارنــد. يك توافق مطلوب، فشار را از روی هر دو طرف، کاهش می­دهد. وقتــي اهداف و خواسته‌های طرفین کاملا شفاف و روشن شده و بر مبنایِ گفتگو و تفاهم میان مديران و کارکنان، تعيين شوند و وقتي هر دو طرف، براي رسيدن به اهداف با يكديگر همكاري تنگاتنگ داشته باشند، آنگاه تضميني براي تحقق انتظارات و انجام ارزيابي‌هايِ منصفانه و دقيق‌تر، ایجاد خواهد شد.

اغلب مديران، كاركنانِ خود را به­صورت ذهنی ارزيابي و آن­ها را به طبقات مختلفي تقسيم مي‌كنند. در مقابل، ارزيابي‌هايِ مستند و داده‌محور، چارچوبي واقعي و قابل دفاع را براي بحث در مورد عملكرد كارکنان فراهم مي‌آورند. اطلاعاتي كه از اين طريق به دست مي‌آيند، می‌توانند به توسعه­ی کارکنان و بهبود عملکرد آن­ها منتهي ‌شوند. برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری اصولی، مبنايي ايجاد مي‌كند كه كارمند، پيشرفت خود را در انطباق با آن بسنجد و شما را به­عنوان يك مدير بر آن مي‌دارد تا به افراد خود با ديدي هدفمند بنگريد و برای بهبود آن­ها، گام بردارید.

شما در این ماژول (جلسه) آموزشی:

  • اهمیت و تأثیر بهره‌مندی از توافق‌نامه­ی عملکرد را درک می‌کنید.
  • دیدگاه‌های مدیران در خصوص تدوین توافق‌نامه­ی عملکرد را مرور می‌کنید.
  • با نکات و اصولِ تدوین توافق‌نامه­ی عملکرد و اجزای آن آشنا می‌شوید.